اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| خام‌فروشی محصولات کشاورزی ممنوع شود/ قوانین ناکارآمد سرچشمه خام‌فروشی در گلستان

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه برخی بخشنامه‎ها موجب تقویت خام‌فروشی شده است، گفت: باید از این قوانین و بخشنامه‎ها تجدیدنظر شود و صادرات محصولات خام کشاورزی به سایر استان‎ها ممنوع شود.

فارس من| خام‌فروشی محصولات کشاورزی ممنوع شود/ قوانین ناکارآمد سرچشمه خام‌فروشی در گلستان

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، روزهای گذشته مخاطبان خبرگزاری فارس در گرگان در بخش فارس من این خبرگزاری موضوعی را با عنوان «نبود صنایع تبدیلی مشکلات مهم کشاورزان گلستانی» به ثبت رسید که در دستور پیگیری خبرنگار این خبرگزاری در استان گلستان قرار گرفت.

*فعالیت 326 واحد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در گلستان

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گرگان اظهار کرد: ۳۲۶ واحد صنایع فرآوری محصولات کشاورزی در استان گلستان وجود دارد که ظرفیت فرآوری آنها ۲ هزار و ۸۰۰ تن است و حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن جذب ماده خام این واحدها است.

عیدمحمد فاروقی بیان کرد: بعضاً برخی مسئولان به نبود و یا کمبود صنایع تبدیلی کشاورزی در گلستان اشاره می‎کنند و می‎گویند چرا برخی محصولات اعم از مرغ و یا گندم به صورت خام به استان‎های دیگر ارسال می‎شود، حال آنکه متأسفانه ما بخشنامه‎ها و قوانینی داریم که اجازه می‎دهد محصولات کشاورزی به صورت خام و بدون فرآوری از استان خارج شوند.

وی با بیان اینکه در خصوص این مشکل اخیراً نشستی را با رئیس کل دادگستری گلستان، دادستان مرکز استان و قضات و مجموعه مدیران استانی برگزار کردیم، بیان کرد: نیاز است در خصوص این قوانین و بخشنامه‎ها تجدیدنظر شود و ورود محصولات خام کشاورزی به سایر استان‎ها ممنوع شود.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه مهم‎ترین هدف صنایع تبدیلی جذب ماده خام و جلوگیری از خام‌فروشی است، گفت: فرآوری محصولات کشاورزی موجب افزایش ارزش افزوده و درآمد، ماندگاری بالای محصول و افزایش جلب ذائقه بیننده می‎شود.

فاروقی با بیان اینکه ممنوعیت خروج محصولات کشاورزی به صورت خام از استان گلستان نیازمند مصوبات است و مسؤولان استانی باید برای این مهم تدبیری بیاندیشند، افزود: در استان گلستان کارخانجات به قدر کافی وجود دارد، به عنوان مثال در بخش گندم ما می‎توانیم آن را تبدیل به آرد کنیم و خروج آن به صورت خام را از استان ممنوع کنیم.

وی با بیان اینکه با وجود فعالیت ۱۴کشتارگاه صنعتی طیور نباید اجازه دهیم مرغ به صورت زنده از استان خارج شود، تأکید کرد: در بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی و دانه‎های روغنی ظرفیت صنایع تبدیلی در استان گلستان وجود دارد و باید جلوی برخی بخشنامه‎ها گرفته شود.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان یادآور شد: در کارخانجات آرد، سیلو و گیاهان دارویی در استان گلستان ظرفیت‎هایی فراوانی ایجاد شده اما این کارخانجات به دلیل فقدان ماده خام، با مشکلات بانکی مواجه و زمین‎گیر شدند.

فاروقی با بیان اینکه متأسفانه ۶۰ درصد شلتوک گلستان به صورت خام از استان خارج می‎شود، متذکر شد: مسؤولان باید طوری تصمیم‎سازی‎ کنند تا از خروج خام محصولاتی که صنایع تبدیلی آن در استان گلستان موجود است جلوگیری شود.

*راه‌اندازی یک صنعت تبدیلی متناسب با نیاز و ظرفیت شهرستان‌های گلستان

وی با بیان اینکه استان گلستان از لحاظ وضعیت صنایع تبدیلی موجود و ظرفیت‎ها شناسایی و اولویت‎بندی شده است، ابراز کرد: در همین راستا ظرفیت‎های تولیدات ۱۴ شهرستان استان را با نگاه مدیر جهاد کشاورزی و فرماندار شهرستان مربوطه و مدیریت صنایع بررسی و شناسایی کردیم و برای هر کدام از شهرستان‎ها یک صنعت لحاظ شده و اگر این طرح در کارگروه استانی مصوب شود اجرایی خواهد شد.

معاون صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهادکشاورزی گلستان ادامه داد: تاکنون ۸۰۷ مورد جواز به ظرفیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن برای صنایع تبدیلی کشاورزی در استان گلستان صادر شده، همچنین 5 میلیون و ۹۰۰ هزار تن ماده خام جذب شده که با بهره‎بردای آنها برای ۱۰ هزار و ۸۳۹ نفر اشتغال ایجاد می‎شود.

*سنگ‌اندازی بانک‌ها علت روند کند اعطای تسهیلات صنایع تبدیلی

فاروقی با اشاره به استقبال مناسب سرمایه‎گذاران حوزه صنایع تبدیلی در گلستان طی سال جاری افزود: با وجود تحریم‎ها و مشکلات اقتصادی تا دی‎ماه امسال ۶۹۵ میلیارد تومان تقاضای سرمایه‎گذاری در گلستان داشتیم که از این میزان ۵۲۰ میلیارد تومان مصوبه کارگروه استان گلستان را کسب کردند و از این میزان ۶۹ میلیارد تومان پرداخت شده است.

وی به روند کند اعطای تسهیلات به سرمایه‎گذاران توسط بانک‎ها اشاره و تأکید کرد: اگر بانک‎ها مساعدت بیشتری داشته باشند سال جاری می‎تواند یکی از سال‎های رویایی در صنایع تبدیلی و غذایی استان گلستان باشد و سرمایه‎گذاری در این بخش رشد سه برابری خواهد داشت.

انتهای پیام/83018/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول